maxbouckaert.reismee.nl

Week 7

Hallo allemaal!


Afgelopen week was eens wat anders.
Maandag en dinsdag ben ik mee geweest met de ambulance, al kon je het eigenlijk geen ambulance noemen. Het is een taxi met brancard en verder helemaal niks.
Ik heb het helaas niet druk gehad; maar één spoedrit. Maar die ene was wel genoeg voor heel wat indruk. Een meisje had een ongeluk gehad en die was door haar ouders naar een huisarts gebracht, waarna de huisarts de ambulance had gebeld. Toen we daar kwamen was het meisje voor de helft verzorgd en dat bleef ook zo. Er was ook geen overdracht of enige andere communicatie tussen het ambulance personeel (verpleegkundigen waren het zeker niet) en de arts. Er was ook nauwelijks aandacht voor het meisje. Ze vroegen mij om haar op de brancard te leggen die minstens 5 meter verderop half uit de auto hing. Tijdens de rit was er ook geen omkijken maar het meisje, ze waren allebei vrolijk voorin gaan zitten. Ik zat wel achterin, te kijken wat ik kon doen en dat was maar weinig. Waar ik me ook over verbaasde was hoe het overige verkeer reageerde op ons. Dat was nauwelijks. De meesten gingen pas aan de kant als, naast het feit dat het zwaailicht en de sirene aanstonden, er nog minstens 10 keer getoeterd was.
Na een rit door bijna heel de stad heen kwamen we bij een ziekenhuis dat ik bijna niet kan omschrijven. Het was klein, er was bijna niks, het was vies, donker en ontzettend onlogisch ingericht. De brancard werd weer half uit de auto gehaald en het meisje werd naar een kamertje met een veel te laag plafond gebracht en op een bed gelegd in een hoek waardoor je bijna niet meer bij haar kon komen. En toen gingen we weer. Bizar.
Aan het einde van de middag hebben we nog als lijkenwagen gediend. De hele kist werd achterin geschoven.
En dat was mijn maandag. Dinsdag zijn we alleen een keer naar de garage geweest omdat er een deur van de auto niet meer open ging.
Woensdag en donderdag zou ik mee gaan met de nachtdienst. Woensdag was dus een rustdag en dat kwam goed uit want ik was ook niet zo lekker. Eigenlijk heel eigenwijs, ben ikwoensdag avondtoch naar de ambulance gegaan. Na anderhalf uur, zonder inzet, ben ik toch maar weer naar huis gegaan. Donderdag ben ik niet meer gegaan, de hoop op een drukke dienst had ik wel opgegeven aangezien ik in ruim 16 uur tijd twee ritten had gehad van in totaal hooguit 1 uur.
Vrijdag zijn we weer naar het dorp geweest voor de wondzorg, wat weer bijna het zelfde was als altijd. We waren deze keer alleen op de brommer, omdat de auto kapot was. In de middag heb ik weer lekker aan het zwembad gezeten, net als gisteren en vandaag. Gisteren hebben we 's avonds ook nog gegeten in een klooster, wat erg leuk en lekker was.
Dit was week 7 al weer.
De groeten uit Burkina Faso!

Reacties

Reacties

Yvonne

Hoi Max,
Wat enorme verschillen toch met hier. Wat een luxe in Nederland als je dat hoort. Maar gelukkig geniet je in het weekend van het goede leven.
Ben benieuwd naar de volgende verhalen van deze week.
Groeten, Yvonne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change