maxbouckaert.reismee.nl

Het laatste reisverslag.

Hallo allemaal, hier het laatste reisverslag dan al weer. Ben wel blij dat ik weer naar huis ga maar van de andere kant ook weer niet. Alles is hier intussen ook al zo 'gewoon'.

Maar goed, de afgelopen week nog genoeg mee gemaakt op de ambulance.

Dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag ben ik dus mee geweest met een ambulance. Een andere dan een paar weken terug. Er waren wat kleine verschillen; het was geen busje maar een jeep en deze werd maar door een persoon bemand. Op dit na waren er overigens geen verschillen over de manier van zorg, en denken. Hier de meest bijzondere ritten/ gebeurtenissen. Wanneer welke was weet ik niet precies meer.

We moesten een bloedtransport gaan doen. Voor de gene die bloed nodig had hoop ik dat het niet heel erg dringend was, want bij de laatste check bleken we de verkeerde bloedgroep te hebben. Na wat rond bellen was de goede op het moment ook nergens op voorraad, helaas dus.

Bij een andere rit moesten een vrouw van een klein ziekenhuis naar het grote ziekenhuis brengen. Nou moet je je even voorstellen hoe jij of hoe ze in Nederland iemand in een ambulance krijgen, vanaf het bed in het ziekenhuis en dan in de ambulance. Als je dat gedaan hebt moet je bij werkelijk alles het tegenovergestelde doen. Ze moest zelf naar de ambulance lopen, gelukkig wel met ondersteuning van een stagiaire. Toen moest ze de ambulance in, dit ging niet via de achterkant maar via de zijkant. En dan niet aan de kant van de brancard, waardoor ze de halve ambulance door moest kruipen. En aangekomen in het ziekenhuis weer het omgekeerde. En dat ging trouwens bij bijna iedereen zo, behalve bij het volgende verhaal.

Zo'n zelfde soort opdracht kregen we later nog een keer, maar deze vrouw was écht niet in staat om te lopen. Dus werd met veel moeite de brancard in de gang neer gelegd en moest de familie haar vanuit de kamer daar naar toe dragen. En toen hebben wij de brancard naar de auto gedragen. Bij het ziekenhuis aangekomen wilden ze dat die vrouw in een rolstoel ging zitten, want anders moest die brancard weer gedragen worden. Maar helaas, dat ging niet lukken dus die vrouw met brancard deze keer helemaal naar het bed gedragen.

En dan nu het meest, weet eigenlijk niet hoe ik het moet noemen. We waren op de terugweg, naar de post. Toen was er een ongeluk gebeurd en het was duidelijk dat een van de twee slachtoffers er slecht aan toe was, wat overigens verder niet uitmaakt. De chauffeur toetert een keer, gaat half door de berm rijden omdat hij er anders niet langs kan en rijd door. Waarom? Omdat er al een andere ambulance onderweg zou zijn.

Dit was mijn week op de ambulance, alvast geleerd hoe het dus niet moet.

Zaterdag voor de verandering weer naar het zwembad geweest en zondag een dag thuis. Dit omdat er verkiezingen waren, die gelukkig rustig zijn verlopen. Gisteren souvenirs gekocht en in de middag natuurlijk naar het zwembad, net als vandaag. Morgenochtend nog een keer wondzorg, daarna de tas in pakken en donderdag begint de terugreis dan al weer.

Ik heb een geweldige tijd gehad hier en leuk dat jullie me allemaal gevolgd hebben, tot in Nederland!

Yvonne

Leuk om weer te lezen, Max.
Goede reis, geniet nog van de laatste dag en tot heel snel.

wijnand

hoy max wanneer weer in nederland

Jan van Eck

Dag Max,

Geweldig werk gedaan hoor! Je leert wel improviseren op dezer wijze. En een boel levenservaring opgedaan. Zo zie maar dat we het in Nederland allemaal nog niet zo slecht doen. Mede namens tante Bep wens ik je een goede thuisreis en spoedig tot ziens.

Ome Jan van Eck

Ineke

Geweldig Max, dat je dit gedaan hebt en dat je alweer spoedig thuis komt.
Tot gauw.

Travel4Change